Nieuws van de beautyprof: diepgravend onderzoek

Modellen van de toekomst: het schoonheidsideaal van nu

Het schoonheidsideaal van nu? ‘She’s a model and she's looking good’, zong de band Kraftwerk. Dat er helemaal geen vraag meer naar perfecte schoonheid is, weet Marco Sinervo. Hij kent het vak als geen ander, zijn Duitse bureau MGM Models in Hamburg is al 15 jaar een van de meest gerenommeerde en grootste modellenbureaus van Europa. Zijn portfolio omvat 1100 modellen, plus zo’n 100 influencers en beroemdheden. Sinervo legt ons het huidige en toekomstige schoonheidsideaal uit en onthult waarom hij ‘Germany’s Next Top Model’ een ‘treurig’ format vindt.
MGM Modelagentur Marco Modepilot
Marco Sinervo, eigenaar van het MGM-modellenbureau

Hoe gaat het met de modellenbusiness in tijden van Corona?

Marco Sinervo: Oké. Dat is eigenlijk het beste woord. Niet goed en niet slecht. We kijken reikhalzend uit naar de versoepelingen. Van klus naar klus vliegen gaat nou eenmaal moeilijk in deze tijd. De internationale business wordt gemist. Het is nu allemaal e-commerce wat de klok slaat: campagnes, lookbooks. De prijzen daarvoor liggen laag: een model kost tussen de 1.000 en 1.500 euro per dag. Catalogi als ‘Otto’ betalen goed. De modellen zijn enthousiaster dan vroeger over dat soort klussen. Maar we hebben ook Louis Vuitton en D&G gedaan, op de een of andere manier is ons dat gelukt. De meisjes moeten van tevoren altijd een PCR-test doen. Maar het is vaak de vraag of ze überhaupt naar hun bestemming kunnen reizen. Er zijn altijd meerdere mensen op de set aanwezig: fotograaf, stylist, haar/make-up. Het is al eens gebeurd dat een stylist positief op Corona testte. Toen moest de shoot worden afgeblazen. Het bureau draagt ​​dan de kosten. Dat is mijn risico. Het afgelopen jaar ben ik regelmatig met de kosten blijven zitten.

Het schoonheidsideaal van nu?

M.S.: Er is vraag naar diversiteit en dat zal ook zo blijven. Een samensmelting van verschillende culturen: gemengde rassen, modellen met verschillende invloeden. Zo is een meisje uit de Dior-campagne half Japans. Er zijn veel donkere modellen voor een internationale look, geen doorsneegezichten meer zoals Claudia Schiffer. De grote ontwerpers willen zich onderscheiden. Ze zoeken spannende gezichten in plaats van perfecte schoonheid.
MGM Models Modepilot
Het schoonheidsideaal van nu? De receptie van een modellenbureau in de jaren 90

Ze willen de kwaliteitseisen voor modellen omhoog schroeven. Wat houdt dat precies in?

M.S.: In de huidige situatie hebben we twee groepen klanten. Ten eerste het luxesegment en ten tweede de e-commerce-business, die mainstream is in Duitsland. Een middenmoot is er niet; het middensegment is weggevallen. Voor e-com moeten de modellen snel werken, op één dag gaan er veel looks op de foto. Bij de luxemerken is er vraag naar enkele topmeisjes met diverse looks, de absolute diamanten uit ons portfolio. Die worden dan ook goed betaald. Voor een internationale klant heb ik een meisje geplaatst voor een gage van 170.000 euro per dag. Maar bij e-commerce gaat het om bulk. Daar ligt de prijs ongeveer op 1000 euro per dag.

Hoe groot is de vraag naar BestAger, Curvy en influencers?

M.S.: Niches als Best Agers en Curvy Models zijn één ding, en influencers een ander. De Best Agers zijn niet heel gewild, die maken zo’n 10 procent uit van onze portfolio. Ze worden bijvoorbeeld geboekt voor Mercedes-reclames, omdat je moet geloven dat mensen het geld voor zo'n auto hebben. Curvy wordt bijna alleen ingezet voor catalogi. Op modegebied is er weinig vraag naar. Wij zijn bezig die afdeling op te heffen, ook omdat we er niet het juiste bureau voor zijn. Hier zit domweg geen stijgende lijn in, geen spannend redactioneel verhaal. Curvy vind ik een maat 38-40, dan ziet een vrouw met rondingen er nog steeds goed uit. Maar als klanten om 42-44 vragen, is dat naar mijn mening gewoon dik en past het niet in ons portfolio.

Hoelang denk je dat de influencer-trend nog gaat duren?

M.S.: Door Corona kunnen veel klanten nu alleen adverteren via influencers. Ze sturen hun de kleren thuis toe om er daar foto’s van te maken. Die trend zal nog wel blijven, maar er komt een selectie. Bijna iedereen op Instagram is tegenwoordig influencer, maar alleen de goeien blijven over. Ik volg zo’n 10 mensen die ik goed vind, Xenia Adonts bijvoorbeeld.

Hoe kom je op dit moment aan nieuwe modellen?

M.S.: Nu tijdens Corona scouten we veel op Instagram, iets wat ik vroeger nooit wilde. Maar onze scouts zijn daar momenteel toe beperkt. In de loop van het jaar hebben we ook echt 14 goede meisjes gevonden. Ik vind dat veel, want we zijn ook heel kieskeurig. En dan solliciteren er ook nog mensen ook bij ons op het bureau. Tijdens Corona gingen veel mensen zich toch afvragen wat ze nou eigenlijk wilden, hun doelen opnieuw definiëren. Soms kwamen er wel 800 mensen per maand. Maar daar zat dan ook van alles tussen: Best Ager, Curvy. De selectie is tijdens Corona zelfs beter geworden.
MGM Models Hamburg Modepilot
Bij MGM Models in Hamburg

Is Germany’s Next Top Model relevant voor jou?

M.S.: GNTM heeft hoge beoordelingen en is alleen daarom al relevant. Maar ik vind dat er verschrikkelijk met die meisjes wordt omgegaan. Het format heeft nu alleen nog amusementswaarde. Dat is jammer, want het geeft een verkeerd beeld van de modellen. De meisjes worden te kijk gezet en ik heb met ze te doen. Simone Kowalski, de winnares van 2019, zat vroeger bij mijn bureau en wilde even pauze om het bij GNTM te proberen. Ze had de ene zenuwinzinking na de andere en zit er nu helemaal doorheen. Iedereen kan meedoen, ongeacht of ze modelkwaliteiten hebben. Er worden verlangens gewekt, die vervolgens in werkelijkheid uiteenspatten. Bovendien vind ik Heidi Klum te oud. Ze haalt de meisjes in haar show omlaag, maar duwt wel haar dochter naar voren, die geen goed model is. Ik vind haar niet eens mooi.

Op welke leeftijd word je tegenwoordig model?

M.S.: Meisjes komen vanaf hun 14e bij ons op het bureau en doen dan alleen kleine shoots om een beetje rond te kijken. Daarnaast is er ook de Wet Jeugdbescherming, waar wij ons strikt aan houden. Op hun 15e beginnen ze met hun eerste kleine klusjes, en vanaf hun 16e begint het echte werk. Je moet ook in de gaten houden hoe de meisjes zich ontwikkelen. Op deze leeftijd verandert er fysiek nog veel. Sommigen vallen dan weer uit omdat ze zich anders ontwikkelen. Meisjes moeten gemiddeld 175/176 cm lang zijn, maar ook weer niet te lang, bij 180 cm houdt het op. En kledingmaat 34/36. Jongens komen meestal iets later bij ons, zo tussen de 15 en 17. Die moeten minimaal 185 cm lang zijn, en niet langer dan 189 cm.
MGM Models Modepilot
Welkom bij MGM Models - De ingang maakt indruk

Is modellenwerk nog steeds een droombaan?

M.S.: Absoluut, als gaat het er nu anders aan toe dan vroeger. Maar als de grenzen straks weer open gaan en we weer kunnen reizen, is het een geweldige prikkel om wat van de wereld te zien. Modeshows hebben echt iets magisch voor de modellen. De meisjesdroom gaat in de eerste plaats dan ook niet over geld. Je wilt internationaal werken en interessante mensen ontmoeten. Het is daarom een ​​must voor de meisjes dat ze de Engelse taal beheersen. Ze moeten zich verstaanbaar kunnen maken, begrijpen wat de fotograaf wil.
This article 'het schoonheidsideaal van nu' was first published on the German website of Modepilot (>>>)
Photo Credit: MGM Hamburg
Modepilot ist Deutschlands erster Modeblog. Mit seiner Gründung in 2007 war und ist er Vorreiter der unabhängigen Mode-Berichterstattung. Noch heute wird die Seite leidenschaftlich von Mitgründerin Kathrin Bierling geführt. Sie ist eine ausgebildete und erfahrene Journalistin, die zunächst bei der Financial Times lernte und arbeitete und dann einige Jahre bei der WirtschaftsWoche beschäftigt war, bevor sie die Seiten Harpersbazaar.de, Elle.de und InStyle.de verantwortete. An Modepilot liebt sie, dass sie die Seite immer wieder neu erfinden muss, um am Puls der Zeit zu bleiben. Worin sie und ihre Autoren sich stets treu bleiben: Den Leser ernst nehmen, nicht sich selbst.

Reacties