De debuutcollectie van Glenn Martens voor Diesel
Diesel herpositioneert zichzelf voor de toekomst. De nieuwe creative director Glenn Martens (Y/Project) stelt fundamentele vragen bij kledingstukken, het liefst bij de bijzonder populaire. Bij hem wordt een overhemd zo ontworpen dat het niet goed kan worden dichtgeknoopt. Een poloshirt heeft een kraag die doorloopt over de schouder of de voorkant. Je loopt dus altijd het risico er wat onuitgeslapen bij te lopen. Tenzij je je onder oplettende tijdgenoten of mensen uit de mode bevindt.
Deze ‘uplifting’, zoals we dat in de modewereld graag noemen, heeft Renzo Rosso, die onlangs ook het merk Jil Sander overnam, voor zijn denimmerk Diesel nu gekregen. En dat is in veel opzichten een logische zet. Want Martens geeft het merk dat in de nineties bekend stond om zijn 'saddle' jeans en het Iroquois-T-shirt, hernieuwd respect. Tegelijkertijd brengt hij een ode aan het erfgoed met de collectie 'Diesel Library'. En om de opinieleiders écht te overtuigen (en omdat hij er persoonlijk achter staat), worden o.a. oude dieseltextielvoorraden voor de nieuwe collecties gebruikt.
Glenn Martens voor Diesel, lente/zomer 2022
Martens grijpt met zijn debuutcollectie duidelijk terug naar de jaren negentig. Dat was tot nu toe de succesvolste periode van het merk, en nineties-mode is niet alleen zijn ding, maar nu ook populairder dan ooit. Dus wat worden we gelukkig van de look van het model, de hoofdrolspeler in de collectievideo die precies lijkt op Franka Pontente in de film Lola rennt (1998).
De film van Tom Tykwer won een Gouden Leeuw in Cannes en werd later steeds weer opgepikt, zelfs door de Simpsons. Het zijn dus niet alleen de Duitsers die gelukkig worden van deze verwijzing.
Lola rende en rende destijds, net als het model nu, steeds langs allerlei mensen. Alleen dragen de mensen in de Diesel-video kleding die je daarna wat beter wil bekijken. Pas dan zie je dat het naveltruitje en de loshangende riem nu – in tegenstelling tot toen – aan elkaar vastzitten en er cool uitzien! Een idee dat typisch is voor Glenn Martens. Plus: de collectie draait om de riemen. Hiermee laat Martens zien dat hij een groot modehuis aan kan maar daarbij wel trouw aan zichzelf blijft.
Ook naar de andere looks kan ik blijven kijken. Dit bomberjack is gemaakt van dieselcoupures en is, net als een groot deel van de collectie, genderneutraal. Op de trainingsbroek herken je de beroemde omslag op de tailleband, die hier anders maar zeker zo goed is verwerkt.
En natuurlijk moest de fietsbroek nog één keer een nieuwe twist krijgen, maar hoe? Martens heeft het antwoord, en presenteert er een van leer die je (hopelijk) volgend jaar op het Oktoberfest in Duitsland aan kunt. Daaronder weer een spijkerbroek die overgaat in puntlaarzen, zijn paradepaardje. Bij de mannen gaat hij over in cowboylaarzen. Nu alleen nog even bedenken hoe ik hem moet wassen.
Newsletter
Photo Credit: Diesel
Reacties